نـــــــــارون

ساخت وبلاگ
حکمت­ های نهج­ البلاغه آیینه تمام نمای اخلاق اگر بگوییم نهج ­البلاغه کتاب اخلاق است سخن درستی گفته ­ایم. همه جای این کتاب شریف از اخلاق اعم از انسانی و دینی سخن به­ میان آمده است اما اگر بخواهیم بخشی از &# نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

غدیر؛ تجلی گاه فضیلت و مردم داری بخشعلی قنبری دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در 18 ذی حجه سال دهم هجری پیامبر اسلام دست یاور دیرینش را بالا برد و به عالم و آدم و همه عصرها و نسل ها ولایت علی را اعلام کرد. از این روایت دو تفسیر به دست داده شده که یک به معنای دوستی و سرپرستی است که نظر شیعیان عالم است و دیگری دوستی بدون سرپرستی است که اکثریت اهل سنت بر آن پای فشرده­اند و این دو نظر تاکنون استمرار یافته­اند. چه تابع نظر اول باشیم چه تابع نظر دوم پیامبر عزیز اسلام از میان این همه صحابه دست علی را بالا برد و این یک انتخاب است که حداقل آن دوستی است و این یک انخاب است که ریشه آن در ارادت عمیقی ریشه دارد که علی نازنین در سن ده سالگی به پیامبر بزرگوار داده و پیامبر آن را به تمامه پذیرفته بود اما غدیر تکرار و بازخوانی آن پذیرش و اعلام عمومی آن رابطه مبتنی بر ارادت بوده است. اینک بیت الغزل آن رابطه مریدی و مرادی جمله­ی «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» است.  باز این یک انتخاب است و علی از میان خیل صحابه و همه دلداگان بزرگ و کوچک پیامبر یگانه دوست و تنها کسی است که دست او به نشانه دوستی و سرپرستی بالا رفته و همراه دست پیامبر گشته است و ین چیز کمی نیست و باز این یک انخاب است[1]. علی دوست پیامبر و جانشین او یا تنها دوست اوست! به من بگویید این کم جایگاهی است؟! از میان این خیل عظیم علی انخ نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 120 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

در این مقاله علل تعارضات عقیدتی در نهج‌البلاغه با توجه به فرهنگ جاهلیّت، بر اساس ارتباط‌های چهارگانه انسان (ارتباط با خدا، با خود، با دیگران، با جهان) بررسی شده است. چکیده تعارضات اعتقادی، به علت تغییر ارزش‌های اعتقادی به ضد ارزش‌ها، زمینه ساز بروز انحراف و ایجاد تعارض در افراد می‌شود. برای بررسی علل تعارضات عقیدتی باید فرهنگ حاکم بر جامعه را شناخت. فرهنگ غالب جامعه‌ای که امیرمؤمنان در آن به سرمی‌بردند، فرهنگ جاهلی بود. در این مقاله علل تعارضات عقیدتی در نهج‌البلاغه با توجه به فرهنگ جاهلیّت، بر اساس ارتباط‌های چهارگانه انسان (ارتباط با خدا، با خود، با دیگران، با جهان) بررسی شد. در بخش ارتباط انسان با خدا، ضعف خداباوری و غفلت از یاد خدا، در بخش ارتباط با خود، جهل، عجب، کوتاه‌فکری و...، در بخش ارتباط با دیگران، عللی مانند هم‌نشینی با افراد فاسد، رهبران منحرف، جدال، وسوسه شیطان و... و در بخش ارتباط با جهان، دنیا‌پرستی و محیط فاسد از مهم‌ترین علل تعارض عقیدتی هستند که با توجه به اهمیت شناخت علت‌ها در پیشگیری از بروز چنین تضاد‌هایی این تحقیق انجام شد. کلیدواژه ها: تعارض عقیدتی؛ عوامل؛ امیرمؤمنان(ع)؛ نهج البلاغه نویسندگان: بخشعلی قنبری: دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی زهرا مدیر خراسانی: کارشناسی ارشد نهج البلاغه دانشکده علوم حدیث منبع: فصلنامه نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 114 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

عاشورا، تربیت و روابط انسانی(1) * دكتر بخشعلی قنبری؛ دين پژوه، مولف و عضو هيات علمي دانشگاه هیچ حادثه ای در عالم بشریت خارج از روابط چهارگانه انسان با خدا، خود، دیگران و طبیعت و عوالم مختلف رخ نمی دهد. قیام امام حسین(ع) هم از این قاعده مستثنا نیست. در صددم در سلسله یادداشت هایی این چهار رابطه را از نظر تربیت مورد بررسی قرار دهم تا معلوم شود که در این حوزه ها چه درس های تربیتی می توان از این قیام آموخت. البته در طول تاریخ همیشه توجه به جنبه های روانی ( اعم از احساس و عاطفه و هیجان) قیام عاشورا به مراتب بشتر از توجه به جنبه های عقلانی و تربیتی بوده است و از این جهت عاشورا با اشک و آه ملازم شده اما شگفت اینجاست که اگر اندکی عمیق تر بنگریم در ژرفای این اشک و آه خوشی و خوشحالی بسیار لطیفی نهفته است و خود همان هم می تواند برای ما هم مایه درس و پایه ی عبرت باشد و راهی برای تربیت ما. اما در عین حال باید به چنبه های عقلانی و تربیتی این جریان هم توجه عمیقی داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر این انسان بزرگ قرار بگیریم تا بتوانیم فرد و جامعه ای باشیم که این بزرگ و دیگران به دنبال آن بوده اند. در این سلسله مباحث، تربیت آموزی امام(ع) و قیام عاشورا را مورد بررسی قرارمی دهیم منت ها از چشم انداز کاملا عقلانی و به این سؤال پاسخ بدهیم که این قیام چه نسبتی با روابط چهرگانه یادشده در موضوع مهم تربیت نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 112 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

عاشورا، تربیت و روابط انسانی(2) دكتر بخشعلی قنبری** دين پژوه، مولف وعضو هيات علمي دانشگاه   حرکت امام حسین(ع) برای اصلاح دین امت بود اما در این میان او هرگز از توجه به خود هم غافل نبود و یک حرکت اجتماعی را مانع از آن نمی‌داند که آدمی به تقویت رابطه با خود نیز بپردازد. از این جهت در کنار توجه بسیار عمیق به دین و جنبه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های موجود در جامعه و زندگی دینی هر جا که فرصت پیش می‌آید به تقویت روحیه خود می پردازد و از خداوند نجات خود را طلب می کند و همواره این دعا را زمزمه می کرد: «رب نجنی من القوم الظالمین». این توجه نشان دهنده آن است که اهمیت هیچ کاری نمی‌تواند مجوزی برای عدم توجه به خود و نجات خود شود و انسان ها باید به یاد داشته باشند که حتا اگر توجه به خدا هم باعث شود انسان به خودبیگانگی دچار شود امری نکوهیده خواهدشد. آنگاه می توانیم به فنای الاهی برسیم که مراحل تکاملی را با تکیه بر قوای خود و آنگاه با استمداد از الطاف الهی طی کرده باشیم. حسین قهرمانی نیست که به عشق قهرمانی خود را به وادی فراموشی بسپارد بلکه در کنار توجه به جامعه این خود اوست که همه این مسئولیت‌ها را بر دوش کشیده و سردمدار اصلاح در معرفت دینی و جامعه دینی خودشده است. خودی که حسین (ع) در صدد به تکامل رساندن آن است خودِ خداجوی اوست از همین جهت از همان ابتدا حرکت او با سلک عرفانی همراه است و در بیان نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

عاشورا، تربیت و روابط انسانی(3) دکتر بخشعلی قنبری دين پژوه، مولف وعضو هيات علمي دانشگاه    آغاز در دو شماره نقش تربیتی عاشورا و سخنان امام حسین(ع) در رابطه با خدا و خود را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که امام حسین(ع) در رابطه با خدا رابطه عارفانه را دنبال کرده و آدمیان را در نهایت به ایجاد چنین رابطه ای با خدا دعوت می کند. در رابطه با خود امام حسین(ع) استقلال عقلی را مبنا قرار داده اما در عین حال ولایت عرفانی را در منافات با این استقلال نمی داند. تربیت آموزی عاشورا درباره رابطه با خدا همانطور که در سطور بالا آورده ایم در اینحا به بررسی مهم ترین در قیام حسین(ع)؛ یعنی رابطه با دیگران را بررسی می کنیم. این رابطه مهم ترین رابطه از روابط چهارگانه در قیام عاشوراست؛ به دلیل اینکه همه حرکت و اقدام اباعبدالله(ع) به این رابطه معطوف می شود از این جهت به این رابطه بیشتر از بقیه خواهیم پرداخت. به رغم اهمیت این رابطه باید اذعان کنیم که امام(ع) مشکلات به وجود آمده در رابطه و نسبت آن با دینداری را در کاستی های مربوط به رابطه انسان با خدا جستجو می کند اما چون بیشترین اقدامات اصلاحی معطوف به این رابطه است از این جهت اهمیت آن بیشتر به چشم می خورد. البته در اصل قیام اباعبدالله(ع) این سؤال مطرح شده است آیا قیام آن حضرت قیام بود یا یک اعتراض؟ جمع بندی سخنان امام حسین(ع) این را تایید می کند که ه نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 97 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

نشست «ظرفیت‌های جهان نگری دینی در زیست شادمانه» برگزار می‌شود گروه اندیشه: نشست «ظرفیت‌های جهان نگری دینی در زیست شادمانه» با حضور سیدحمیدرضا رئوف، عبدالهادی فقهی‌زاده و بخشعلی قنبری برگزار می&zw نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 106 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

گروه اندیشه: نشست «ظرفیت‌های جهان‌نگری دینی در زیست شادمانه» با حضور مولف اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به گزارش کرسی ترویجی نقد ایده نظری ظرفیت‌های جهان نگری دینی در زیست شادمانه با محوریت نقد و بررسی یافته‌های پژوهشی اثر «زیست شادمانه از منظر قرآن و روایات شیعه» عصر امروز با حضور اساتید و پژوهشگران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد. در این نشست سیدحمیدرضا رئوف مولف اثر به عنوان ارائه‌دهنده به بیان توضیحاتی درباره کتاب پرداخت. عبدالهادی فقهی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و بخشعلی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد به بیان نقاط ضعف و قوت این اثر پژوهشی پرداختند. سیدحمیدرضا رئوف مولف کتاب «زیست شادمانه از منظر قرآن و روایات شیعه» در کرسی ترویجی نقد ایده نظری ظرفیت‌های جهان نگری دینی در زیست شادمانه به توضیح درباره اثر تألیفی خود پرداخت و اظهار کرد: کارهای تحقیقی موید این مطلب است که جامعه دینی ما مشکل شادمانی دارد. ما در این اثر پژوهشی این پیش‌فرض را به عنوان یک اصل پذیرفته‌شده در نظر گرفتیم. سپس نوبت به طرح این سوال رسید این مشکل ناشی از خود دین است یا ناشی از عمل دین داران است. در اینجا سه بحث مورد بررسی قرار گرفت: نخست اینکه باید میان دین به عنوان صورت حقه و جامعه دین داران به عنوان صورت محققه تفاوت قائل شویم. بحث دوم اینکه دین‌داران ب نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

دوره جدید سلسله نشست‌های شرح نهج‌البلاغه به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، روزهای یکشنبه برگزار می‌شود. این دوره در 12 جلسه برگزار خواهد شد و در پایان دوره، از سوی پژوهشگاه به متقاضیان، گواهی شرکت در این سلسله جلسات اعطا می‌شود. این جلسات هر هفته یکشنبه‌ها ساعت 15:30 الی 17 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان شهید نظری، پلاک ۴۷ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این دوره می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۸۹۵۱۵۹۹۳ تماس حاصل کنند.   شرکت در این کلاس برای عموم رایگان و آزاد است. نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 103 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19

واکنش دانشگاهیان به شکست میدانی گروه تروریستی داعش گروه دانشگاه: عبدالحسین خسروپناه، سیدجواد میری و بخشعلی قنبری با انتشار پیامی به شکست میدانی داعش واکنش نشان دادند. به گزارش در پی اعلام شکست نظامی گروه تروریستی داعش توسط سردار سلیمانی، واکنش‌های متعددی از سوی اساتید دانشگاه نسبت به این موضوع شکل گرفت.  عبدالحسین خسروپناه با انتشار پیامی در صفحه تلگرامی اظهار ارادت خود به سردار سلیمانی را چنین آشکار ساخت: سردار دلاور، خدا قوت به خاطر رشادت‌ها و جوانمردی‌هایت؛ درود بر شما به جهت پیروزی ها و تحقق وعده‌هایت؛ و خدا حافظت به علت ولایت مداریت؛ دست بوستم سردار. سیدجواد میری نیز از دریچه جامعه‌شناسی به موضوع شکست داعش پرداخت و ضمن یادداشتی با عنوان «مرگ داعش و سخنی با معماران سپاه قدس» چنین نوشت: نخست باید تبریک بگویم به تمامی کسانیکه این غده سرطانی را از جهان اسلام و مرزهای مقاومت پاک کردند و تمام قد بایستم برای آنان که از جان خویش در این راه گذشتند فی سبیل الله. سپس می‌خواستم به نکته ای اشاره کنم و آن این است که حال که مرزهای ژئوکالچر ایران و عراق و سوریه و لبنان بهم‌پیوستگی امنیتی و نظامی پیدا کرده است، شاید وقت آن باشد که معماران سپاه قدس به جوانب قدرت نرم در صیانت از این پیروزی بزرگ به صورت جدی بیاندیشند و فضایی ایجاد کنند تا رابطه عمیقی بین آنترپولوژی و نیروهای نظامی شکل بگیرد. نـــــــــارون...
ما را در سایت نـــــــــارون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3naarvan14 بازدید : 112 تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت: 15:19